Auteur
artevolab

november 1, 2023

Artificial Intellegence, effectief of niet?

Geen categorieën gevonden.

De studie “Navigating the Jagged Technological Frontier: Field Experimental Evidence of the Effects of AI on Knowledge Worker Productivity and Quality”, uitgevoerd door onderzoekers van Harvard Business School, The Wharton School, MIT Sloan School of Management en Boston Consulting Group, onderzoekt de impact van Kunstmatige Intelligentie (AI) op de productiviteit en kwaliteit van het werk […]

De studie “Navigating the Jagged Technological Frontier: Field Experimental Evidence of the Effects of AI on Knowledge Worker Productivity and Quality”, uitgevoerd door onderzoekers van Harvard Business School, The Wharton School, MIT Sloan School of Management en Boston Consulting Group, onderzoekt de impact van Kunstmatige Intelligentie (AI) op de productiviteit en kwaliteit van het werk van kenniswerkers. Het onderzoek is uitgevoerd in samenwerking met Boston Consulting Group en betrok 758 consultants, ongeveer 7% van de individuele bijdragers binnen het bedrijf. Dit is een van de eerste studies omtrent de impact van AI op de werkvloer.

Jagged Technological Frontier

De studie introduceert het concept van de “jagged technological frontier”, wat verwijst naar het ongelijke landschap van taken die AI kan uitvoeren. Sommige taken zijn gemakkelijk uit te voeren door AI, terwijl andere taken, die op het eerste gezicht vergelijkbaar lijken in moeilijkheidsgraad, buiten het huidige vermogen van AI vallen. De onderzoekers hebben een reeks van 18 realistische consultingtaken geïdentificeerd die binnen de grenzen van de AI-mogelijkheden vallen. Voor deze taken waren consultants die AI gebruikten significant productiever (ze voltooiden gemiddeld 12,2% meer taken en voltooiden taken 25,1% sneller) en leverden ze significant hogere kwaliteitsresultaten op (meer dan 40% hogere kwaliteit vergeleken met een controlegroep). Consultants van alle vaardigheidsniveaus profiteerden aanzienlijk van AI-augmentatie, waarbij degenen onder de gemiddelde prestatiedrempel hun scores met 43% verhoogden en degenen boven de drempel met 17% verhoogden.

Echter, voor een taak die geselecteerd was om buiten de grenzen van de AI-mogelijkheden te vallen, waren consultants die AI gebruikten 19 procentpunten minder geneigd om correcte oplossingen te produceren in vergelijking met degenen zonder AI. De analyse toonde ook de opkomst van twee onderscheidende patronen van succesvol AI-gebruik door mensen langs een spectrum van mens-AI-integratie. Een groep consultants gedroeg zich als “Centaurs”, waarbij ze hun oplossingscreatie-activiteiten verdeelden en delegeerden aan de AI of aan zichzelf. Een andere groep consultants gedroeg zich meer als “Cyborgs”, waarbij ze hun taakstroom volledig integreerden met de AI en voortdurend interactie hadden met de technologie.

AI verhoogt productiviteit & kwaliteit

Samenvattend toont de studie aan dat AI aanzienlijke voordelen kan bieden in termen van productiviteit en kwaliteit voor kenniswerkers die betrokken zijn bij complexe en kennisintensieve taken, mits de taken binnen de huidige mogelijkheden van AI vallen. Het benadrukt echter ook de risico’s en uitdagingen van het gebruik van AI voor taken die buiten deze grenzen vallen, en benadrukt de noodzaak voor gebruikers om de grenzen van AI-technologie te begrijpen en er op een geïnformeerde manier mee om te gaan.